Tuesday, May 11, 2010

Raynaud's Phenomenon Syndrome


memang dari kecil aku dah dapat benda ni. aku ingatkan biasa je la.
selalunya bila aku lepas mandi, tapak tangan aku akan jadi biru. aku ingat mungkin sebab tangan kurus kot. lagi pon mmg tangan kaki aku jenis yang memang nampak vein.
bila aku pegang ais ke, macam pengang air bikarbonate mcD pastu duduk tempat aircond pulak tu, mcm dalam panggung wayang ke, jari aku mengembang macam raksasa!
kalo aku pakai cincin, boleh gangrene jari aku sebab dia mengembang!
keras dan kembang dan kemerahan la. nak gerakkan jari memang sakit.
tu yang aku tak suka pakai cincin tu sebab penah terjadi. jari aku kembang sebab pegang ais sampai sakit gile kat tempat cincin tu! masa kecik tu, bodoh-bodoh lagi. mane au taw sindrom pe ke jadah nih.
masa tu aku ingatkan perkara biasa la tu sebab tangan kurus..
sampai lah beberapa hari yang lepas, aku baca satu buku semua pasal pathophysiology..
aku terjumpa satu penyakit ni..
Raynaud Syndrome
memang comfirm la aku memang ade sindrom ni..
huhu.
ade je ek penyakit yang bukan-bukan kat aku ni.
von Willibrand's disease la. Raynaud's sindrome la.
sume nama orang plak tu. pasni aku nak cipta penyakit aku plak.
Wanie's syndrome. huhu..
aku ada cakap kat seseorang ni,
Allah nak bagi kita sakit, ada sebabnya.
jadi aku terima la dengan pasrah..
walaupun sebenarnya dalam hati ni marah je kat diri sendiri..
abis la anak-anak aku nanti.. diowang mungkin boleh akan mewarisi sakit aku ni sume..
sebab sakit sakit ni keturunan..
isk2.. (T.T)

What is Raynaud's phenomenon?
Raynaud’s phenomenon is a problem with blood flow. Your body doesn't send enough blood to your hands and feet, so they feel very cold and numb. In most cases, this lasts for a short time when your body overreacts to cold temperatures.
There are two kinds of Raynaud’s phenomenon. Primary Raynaud’s is also known as Raynaud’s disease. It occurs on its own and is the most common form. Secondary Raynaud’s is also called Raynaud’s syndrome. It most often forms as part of another disease. It almost always begins after age 35.
Raynaud’s is common, but often people don't talk to a doctor about it. For most people, it is more of a nuisance than a disability.

What causes Raynaud's phenomenon?
Primary Raynaud’s has no known cause. Secondary Raynaud’s may be a symptom of another disease such as lupus, scleroderma, rheumatoid arthritis, or atherosclerosis. Taking certain medicines, using vibrating power tools for several years, smoking, or having frostbite may also cause Raynaud’s.
Certain things, such as stress and taking certain medicines, can trigger an attack. But the most common trigger is exposure to cold. In the cold, it’s normal for the body to narrow the small blood vessels to the skin and to open the blood vessels to the inside parts of the body to keep the body warm. But with Raynaud’s, the body overreacts and restricts blood flow through the small vessels to the skin more than necessary.
What are the symptoms?
During an attack of Raynaud’s, the body limits blood flow to the hands and feet. This makes the fingers or toes feel cold and numb and then turn white or blue. As blood flow returns and the fingers or toes warm, they may turn red and begin to throb and feel painful. In rare cases, Raynaud’s affects the nose or ears.
An attack most often lasts only a few minutes. But in some cases it may last more than an hour.
How is it treated?
There is no cure for primary Raynaud’s, but you may be able to control it by avoiding the things that trigger it. These triggers include cold temperatures, stress, smoking, caffeine, cold medicines with pseudoephedrine, and beta-blockers.
with these home treatment tips:
1. Remember to keep your body warm at all times.
2. Wear mittens or gloves when it is cold outside.
3. Use potholders or oven mitts when you get something from the refrigerator or freezer.
4. Keep your feet warm by wearing wool or synthetic socks rather than pure cotton socks.
5. Try running warm water over your hands. It can increase blood flow to them.

2 comments:

mencari.kebenaran.islam said...

Wahhh bagus la info nie k.wani.sy pun ada simptom lbh kurg cmtue cuma tgn sy akn jd keras bila pgang ais ketul atau cwn yg sejuk.tp keras dia skjp jer...bila cubit jari xrsa pe pun then after suhu tgn dh normal pulih la blek tgn sy tue.n sy jgk pnh kna ruam air msa g awl pg kt cmeron hglnd...rsagatal2...then bila dh ada mthri ilang trus ruam2 tue suma kt tgn...hehe ajaib...:)
.....

mencari.kebenaran.islam said...

Wahhh bagus la info nie k.wani.sy pun ada simptom lbh kurg cmtue cuma tgn sy akn jd keras bila pgang ais ketul atau cwn yg sejuk.tp keras dia skjp jer...bila cubit jari xrsa pe pun then after suhu tgn dh normal pulih la blek tgn sy tue.n sy jgk pnh kna ruam air msa g awl pg kt cmeron hglnd...rsagatal2...then bila dh ada mthri ilang trus ruam2 tue suma kt tgn...hehe ajaib...:)
.....