Monday, May 16, 2011

being a nurse equal to 1 time satisfaction & 10 times dissatisfaction

dah pukul 2am.. aku tak boleh tidur.. for the first time in my life i realized im going to be a NURSE.
aku masa kecil tak pernah bercita-cita nak jadi nurse..
aku masa sekolah menengah dan sampai aku pilih course nursing pon aku main ambil je.. takda pulak sikap aku mse dulu yg ada ciri seorang nurse..
masa kecil ada yang ckp, "wanie, ko boleh jadi lawyer la sebab ko suka lawan cakap orang, dan ko mesti ada je point nak lawan orang.. dah dulu aku memang suka melawan cakap mak aku.. aku menagku. anak degil. haha.

pastu ada jugak cousins aku yg ckp aku boleh jadi counselor sebab aku pandai bagi nasihat, dan pandai memberi semangat kat orang.. lagi2 kat adik2 sedara aku yang suka tanya aku macam mana nak study la bagai..
sampai skarang pon ada jugak masih bertanya tu semua, macam mana study kat U, Universiti mana yang bagus, sampai makcik aku cakap "cikmah nak bawak si kembar ni jumpa kak wani ni ha, dengar kak wani bagi nasihat, kot- kak wani ada tips ke". hehe. comel je si kembar tuh. ;p

ada jugak kawan-kawan aku suruh aku jadi cikgu..sebab aku pandai mengajar.. diorang cakap bila aku explain tu macam simple dan senang nak faham..even masa tengah study ni pon, bila ada presentation ke, budak kelas aku ada gak komen bila aku explain, macam dengar lecture, macam boleh faham la sebab aku suka explain detail sesuatu topik tu...


aku tak pernah terlintas la dalam fikiran nak jadi seorang NURSE..aku tak pernah terfikir yang aku ni akan menjaga orang sakit.. dan orang bukan sakit jugak.. aku kena alert setiap masa pastikan orang sekeliling aku sihat dan selamat..contohnya, dengan family aku, azam dan ayah yang opration, aku kena follow up progression diorang, masa program KSP pon, sebab tak ramai student nurse yg join, mse KSP II, ada budak terseliuh, aku kena tolong, KSP III pon ada budak cramp sampai terjatuh, aku tolong dia, ketua kumpulan accident kepala sampai bleeding aku kena tolong jugak. the thing is, AKU KENA TOLONG, kalau tak, AKU AKAN RASA BERSALAH SEBAB DAH BELAJAR TAPI TAK GUNAKANNYA. 

ok. normal people, bila dia tak dapatnak ubah fakta, at least dia buat sesuatu untuk cuba mengubah fakta itu, tapi masih tak dapat ubah fakta tu, by the end, dia still akan rasa "oh, at least aku dah buat sesuatu, so aku tak rasa kecewa/rugi".. tapi berbanding aku seorang bakal NURSE, contohnya, in case kalau satu hari nanti ada orang awam depan mata aku collapse sebab heart attack.. kalau aku tak buat apa2, aku akan menyesal seumur hidup dan kecewa/marah/hampa. tapi, kalau aku buat sesuatu contohnya aku buat CPR, by the end aku still tak dapat selamatkan dia, aku akan rasa lagi MENYESAL/KECEWA/HAMPA/MARAH dengan diri sendiri sebab tak dapat selamatkan rang tu.. walaupon aku mungkin dah buat sesuatu, tapi kalau aku masih tak dapat unah fakta untuk selamatkan orang tu, aku MASIH rasa kecewa dan sedih..

kenapa aku pilih kerjaya ni? kerjaya yang buakan sebenarnya buat aku rasa gembira, tapi lagi kita selamatkan/jagakan orang tu, lagi kita rasa kecewa..contohnya, aku dah cuba sedaya upaya nak adik aku sembuh dari operation lutut dia.. aku ada belikan stocking khas. aku advice dia makan tu makan ni, suruh dia beli supplement utk ligament, buat physio, exercise, tapi skang dia mengadu kat aku, "wani, apa nak buat untuk kuatkan lutut ni balik?" dia mengadu sebab tak dapat main bola since lepas operation. dah 7 bulan kot operation tuh.. skang, aku rasa kecewa sebab tak tahu nak buat apa dah. aku nak dia dapat main bola semula, favorite game dia tue, dia wakil sekolah, active in sport, tapi skang dia tak dapat main bola sebab lutut dia sakit. even nak lari pon rasa sakit.... aku kecewa sangat.. rasa termenangis pon ada.. aku nak dia dapat main bola balik, aktif sukan balik..tapi aku dah buat sedaya upaya..aku rasa tak guna ada kakak nurse tapi adik masih lagi dalam kesakitan, adik aku masih tak dapat buat sesuatu yang dia nak buat.. 

jadi nurse ni, rasa kepuasan selamatkan/merawat orang tu sekejap je, mungkin 5 minit, mungkin 1 hari je, tapi bila kita tak dapat selamatkan/rawat orang, atau jaga seseorang tu,rasa kecewa 50 minit, 1 bulan, 1 tahun, 10kali ganda dari rasa kepuasan tu...

='((

dah la..nak tido la.. tak leh lelap mata bila pikir adik aku tanya aku camtu.. tak tahu nak buat apa.. aku buntu sangat..


No comments: